Wednesday 4 July 2012

A TRIP TO HATYAI AND SONGKLA

ASSALAMUALAIKUM 


even campus life aku dah abis, aku nak gak story pasal trip kitorang.. :) masa awal-awal sem arituh aku dengan member-member pegi trip hatyai and songkla, kalau tak silap aku la 16 Mac kot, rite before birthday aku... trip neh on the spot, memandangkan kitorang sem last, final year., nak pulak ptptn baru masok..pergh feeling dia macam kitorang book ticket pegi paris. trip neh bebudak UUM gak yang organize, if im not mistaken la around RM 79 including pasport..worth it kan, satu hari berjalan kat Thailand..seingat aku ada la dalam 7 bas gerak dari UUM sintok pegi Thailand tuh :) 




before gerak kitorang pegi convert duit dulu dekat Changloon, actually bleh jer masa on the way to convert tapi nak mengelakkan kesesakan, ramai oooo, so kitorang convert la dulu..aku convert RM400, dapat la 4000 bhat...


ni lah tempat convert duit, location bukit kayu hitam..ramai kan..,. 
aku dengan member aku, dahlia, didiey and salwa gerak dari bilik kitorang lepas subuh, nak pegi tunggu dekat dalam kampus, so boleh pilih tempat dalam bas :)  
yeah we manage to sit 2gether... me and didiey
sebelum nak masok thailand, kita akan lalu dekat imigresen malaysia dulu, neh dekat bukit kayu hitam, semua kena turun dari bas pegi cop pasport sorang-sorang..keadaannya jangan cakap, riuh-rendah semua exited nak maso negara lain...hahaha.. :) letih o0o0o  tapi yang paling bangang bila naik bas balik orang dah curi tempat kitorang..sob sob sob..


after all that tiring imigration process, finally the SADAO , THAILAND
thailand bebeh... :P
seriously, pegawai-pegawai thailand sangat garang..takut aku tengok ... tapi dekat border orangnye sangat ramai, semua nak masok thailand, lori kontena la, pelancong la, orang thai sendiri pon ada..meh aku tunjuk sket
kan ramai kan..??  beratur ada la dalam sejam...
lepas jer dari Sadao neh adalah pekan Danok... orang selalu pegi sini sebab seafood murah dan industri pelacuran boleh tahan kat sini.. 


lepas jer border, kitorang pegi makan dulu, tourist guide kitorang orang thai tapi boleh speak malay la. culture syok gak aku kejap, then kitorang teruskan perjalan ke NORA PLAZA, syurga membeli-belah barang kulit dan souvenier...nampak kat belakang tuh, hiasan dinding...agak murah la beg kat sini,aku beli 2..satu untuk aku..satu untuk mak aku..hehe ...bulat mata oi....


kan rambang mata..heaven heaven

second destination is CASHEWNUTS FACTORY... heaven o0o0  banyak snack boleh beli kat sini, tapi primary produce adalah gajus..macam-macam perisa ada weih...aku tak beli pon sebab aku tak suka sangat snack, before korang masok , staff akan lekat sticket kat baju korang... tomyam punya paste pon ad jual..
tuh ha tarik perhatian aku, bunga yang untuk buat teh tuh... :)
selesai shopping
welcome to municipality park
sumpah cakap tempat neh sangat cantek, dalam neh ada tempat yang sejuk 100% ice...ICE DOME... bayar dlm RM30 @ 300 bhat la...murah jer.. masok sejuk weih...sejukkkk
tapi yang nak masok tempat neh sangat ramai..budak-budak sekolah la..baru aku tau yang budak-budak sekolah kat sana potongan rambut dorang seragam, yang laki botak ala-ala tentera gitu, yang perempuan pulak macam baby doll, rambut sampai telinga jer..culture shock aku lagi disitu..:)


inside the ICE DOME
hebat kan...cun

ada plak maskot dalam tuh






lepas dari tempat sejuk tuh kitorang bertolak ke Songkla, tempat ditujui adalah TANG KUAN HILL...tempat paling tinggi dekat songkla neh...actually its a temple for budha.. nak naik atas kita akan naik train, macam lift...macam bukit bendera tuh, macam tu la..ada la dalam 10 minit.... harga untuk naik 40 bhat @RM4 ..murah giler...
the ticket



songkla city




ada lighthouse jugak, masa perang pnya



ais krim kelapa
yang aku respect orang thai neh, semangat nasionalism dorang tinggi..kat mana-mana mesti ada gambar raja dorang KING BHUMIPHOL  ...kat mana-mana saja, restoran, kedai baju..smua ada

and then benda yang kita kena try bila sampai songkla adlah ais krim kelapa dia..sedap  gilerrrrrrrr, lemak-lemak masin gitu... RM3 @ 30 Bhat... sedap, smpai skrg aku teringat...

then we went to SAMILA BEACH...a place must visit if u go to songkla... cantek, and the most important thing kena ambek gambar dengan duyung neh

ada legend di sebalik duyung neh, aku dah lupa..hehe...tapi love story la yg pasti

the other place must visit is FLOATING MARKET...kat hatyai neh,... kat bangkok pon ada jugak serius murah2 barang kat sini...senang jer nak tau makanan tuh halal @ x halal..yang pakai tudung penjual muslim, yang freehair non muslim...so bleh la beli tanpa ragu-ragu...sedap  mmmm

lastly kitorang pegi HATYAI NIGHT MARKET...
tempat neh sangat heaven untuk orang yang nak shopping...murah-murah sangat... kasut, handbag, dress...murah giler, kalau kat malaysia jual maxi dress RM60 kat sini jual RM25 saje...murah kan....barang bundle pon serius cantek-cantek, tapi kena pandai bargaining..sebab boleh dapat lagi murah

hambek kaw dahla murah, pasar malam dorang besar weih..ada la seratus khemah jugak neh...panas plak tuh

anyway sangat worth it la tuh trip neh kot, aku bawak RM400 tapi belanja separuh jer...hehe... lepas tuh convert duit balik la..hahhaa..  

ok till here i write...letih jari menaip  :) good nite...

bubye...

No comments:

Post a Comment