Sunday 12 February 2012

SAY NO TO SELFISH

ASSALAMUALAIKUM


sambil cedok nasi lemak suap dalam mulut , malam-malam macam neh rasa macam nak berblogging plak.. well, cuti semester pon dah nak abis, semua keheavenan yang aku nikmati bakal berakhir beb..  ok lah back to the story.. entri aku adalah hasil nukilan peribadi aku ok, no copy and paste from others and kalau ada orang nak copy and paste pon , tak pe lah... 


well entri aku pasal nak sempurnakan diri kan. kita neh sebagai manusia yang diutuskan ALLAH ke atas muka bumi sebagai khalifah, dan pemimpin..yess, manusia itu tidak sempurna... manusia yang paling sempurna dari segala segi bagi aku adalah Rasulullah saw. akhlak baginda, ibadah baginda, kasih sayang baginda tuh tidak ada tandingannnya.. 


yess kita hidup dalam masyarakat, in society perlu bersosial dan sebagainya. yer bila orang cakap  manusia tuh mana ada yang sempurna, berbekalkan modal tuh ramai yang buat sambil lewa semua benda,  belajar pon yer yang keje pon yer.. tapi bagi aku apalah salahnya kita CUBA UNTUK MENYEMPURNAKAN DIRI KITA SETAKAT YANG TERMAMPU... aku tau maybe orang akan cakap, heyyy   hidup aku, aku la yang urus... no interfere  from others kan... tapi please think out of the box, WE LIVE IN A SOCIETY... DAMN  WITH YOUR SELFISH IDEOLOGY.. 


Orang akan cakap > wei kubor masing-masing la wei..lantak la aku nak buat apa pon., kau jangan nak masok campor... but think about it when you die , people will recite yasin for you, people will bring you to your grave...i mean kalau nak bahasa kasar " nanti mati jalan sendiri pegi kubor yer" kau mampu..!! 


yes apa salahnya kalau kau pakai sopan-sopan bila ada environtment orang yang lebih veteran nak jaga hati dorang la.. apa salahnya kau sembang dengan orang sebelah rumah sebab dorang jiran kau, nanti kau sakit dorang gak boleh tolong kau... ye lar, ada yang cakap hipokrit lah, tapi bagi aku tak.. sebab setiap tindakan untuk menjaga hati atau sensitiviti orang lain adalah perkara yang baik.. apa salahnya buat semua tuh...apa salahnya kalau kau tak suka orang tuh tapi kau pegi tolong dia..pahala kau jugak dapat.. 


well senang citer la, kau tak boleh hidup selfish weih... SOCIETY... and islam jugak ada guideline, semua orang islam adalah bersaudara ..itu dah tunjukkan yang kita neh saling memerlukan antara satu sama lain kan.. so tak payah nak berlagak sangat la... nanti orang-orang yang kau belagak tuh la nak tolong kafankan kau kan, nak tolong mandikan jenazah kau kan


try to adapt the situations, try to understand the society and try to learn about what people want and hate..   tak salah mencuba, maybe ada kebaikannnya... jangan nak ikut kepala kita jer ok.
thats all... from me... nothing private in this entri..just bagitau each other jer ok...
bye wasalam..  :) smile always, be happy and selfish is not cool guys..



2 comments: