Thursday 11 August 2011

SALAD ... SALAD...SALAD..SALAD

ASSALAMUALAIKUM

entri malam neh nak share resipi salad untuk hampa berbukak posa, sebab senang jer nk buat neh... capai -capai jer bahan-bahan dekat dapoq hampa.. neh kat bawah neh gamabq dia, aku dah makan, dah tercerna dah kot dalam perot aku...  resipi kat bawah okey..
macam yang aku kata la senang ja nk buat, gaul-gaul jer dalam mangkok, then masokkan dalam peti sejuk...bila nak makan, bawak keluar ... sedap makan dengan roti, nasik pon bleh...
THE RECIPE

  • 3 helaian kobis / 3 cabbage leaves (hiris dan rebus sebentar/ cut and boil for 2 minutes)
  • 4 biji tomato / 4 tomatoes (ikut suka / as you like)
  • 2 biji bawang besar / 2 onions (hiris /cut )
  • 4 cili padi / 4 chillies (suka ati jugak / as you like)
  • 4 sudu besar mayonis / 4 tablespoon of mayonise)
  • 4 sudu besar air limau / 4 tablespoon of lime juice
  • ikan bilis goreng / fried achovies (as you like)
  • gula / sugar (secukup rasa )
  • garam /salt (secukup rasa)
semua benda neh  hampa  camporkan , last skali baru masokkan kobis, tomato dengan bawang.  actually jumplah banyak mana  hampa nak letak bahan-bahan tuh suka ati sesedap rasa hampa la...aku suka pedas so salad aku pedas lah, lepas dah gaul masokkan dalam peti sejuk tau bru masyuk, kalau nak lagi best masa nak makan tuh tambah kerepek kentang, contoh "pringles" sedap giler kot...

just mix all the ingredients and  wa lah you can serve it rite all the way.. :-)  try la yer...pembuka selera ala melayu.


 yang nampak macam bintik-bintik hitam tuh cili padi, aku tak guna yang segar, aku guna cili padi yang dikeringkan dan di blender.... paham ke tak , meh aku explain  cilipadi fresh hampa blender and then sangai dalam kuali sampai kering...aku letak dalam oven jer,.. bukan per, kalau untuk budak hostel macam aku neh, time nak makan nasik nak cilipadi, tapi mana nak cekau yang fresh so aku keringkan, letak dalam tupperware . bila nak makan, tabur atas nasik la,...heheh... idea dari member aku neh... aku copy jer idea cili padi tuh..huhu ..
  ok
  selamat mencuba   

No comments:

Post a Comment