Monday 8 August 2011

RAMADAN ROUTINE

ASSALAMUALAIKUM

Pejam celik pejam celik, dah 8 hari kita berposa kan kan..sapa tak posa abaikan ayat saya tadi.. HAPPY RAMADHAN TO ALL MUSLIMS AROUND THE WORLD YEAH. Ramadah is the best month, to gain pahala and reducing our sins lah ok. sambil mata aku usha laptop, sambil mulut aku bising bersembang dengan mak aku yang kiut, sambil aku usha puding yang ada atas meja makan neh, aku pon taip la entri ni yer.. 
"hang buat pa tuh depan laptop, asyik mengadap menatang tuh ja"kata mak aku
"cheq carik resipi kuih raya lah mak" kata  saya..bijak tak aku..haha

bulan posa neh aku selalu teringat memori berposa dulu-dulu. Aku ambek puding, suap ke dalam mulut seket seket sambil ingat balik kenangan dulu...aku letak piring kat bawah, jari aku garu kepala sebab tabiat orang yang nak berpikir selalu garu kepala...aku tengok dalam buku lagu tuh, tiru ja la.. hish aku garu bukan sebab ada kutu ok.!! lalalala..huh  dapat dah

 setiap orang mesti ada memori posa masa kecik. aku pon ada gak..ingat lagi time tuh aku sekolah rendah, baru nk berjinak-jinak posa penuh la kiranya, aku skolah convent kat sungai petani, sebelah tuh gereja . bila tengok budak-budak non muslim bawak bekal siap ayaq ribena , telan ayaq liur kot aku..  time tuh depan skolah kira heaven la, apek jual aiskrim memang tak cuti, huish ais krim potong dia sedap abih la. ingat lagi bila balik skolah aku pekena ayaq dalam bilik ayaq, aku confess first time neh, mak aku pon tak tau kot. pastuh pi bazar ramadan semua nak beli padahal mak aku masak banyak kat rumah. time kecik -kecik la tuh, bila dah besaq sket, bila posa aku jadi ulaq sawa..asyik terbongkang depan tivi...paling menyampah bila posa ja rancangan memasak penoh kat tivi, sigh tergugat  dowh...semua sedap, mak aku plak dok salin resipi depan tivi.. bila dah jadik student neh, posa kat kampus seronok jugak. Jimat dowh, serius.. aku beli lepat, hang beli bingka pastuh share la...

bab makanan time posa neh, heaven la..pi ja bazar belambak makanan ada. tapi aku tak suka pi bazar, ramai sangat, parking susah, tak sedap lagi..huhu..sori la yer :) suka masak lagi kot kat rumah dengan mak aku, bising kat dapoq kan syok.. bagi aku la kan kalau bulan posa neh, benda yang wajib ada atas meja ialah  TELUR MASIN aka  salted eggs...  go go teloq masin, aku makan kuning jer,puteh tak makan,, :) lagi apa yer...hmmmmmmmmmm.
 
ha, kuih-kuih..karipap, puding, donat masa nak bukak posa mesti ada la ..deserts is the best things during ramadhan... sunnah rasulullah , break fast with tamar and sweet things...  after that, going to mosque to perform tarawikh ... back, then eat again.. tepi kekadang aku lobang gak, solat kat rumah ja la. perut penoh nak pi masjid pon tak larat. kalau part sahur...

 
aku macam brader atas neh la time sahur.. aku lah the paling liat person on earth to bangun sahur.!! NGANTOK, orang yang bertugas membangunkan aku ialah my mother lah. dia terpaksa menjadi wonderwomen time sahur, ingat senang nak gerak aku bangun tido. usaha beliau sampai tahap selimut, bantal, bantal busuk dan cadar aku kena tarik dari katil.huh hebat , love u mum..  memandangkan sahur tu sunnah aku bangun gak la, kekadang minum ayaq segelas pastuh sambung tido, kan sahur tu yang membezakan posa orang islam dengan posa agama lain. :)

aku dah tak dak benda nak stori neh...halllaaaaaaaa..  idea tak mo mai, sambil lepak tunggu bapak aku balik terawih, baik aku pi sorok puding mak aku masak petang tadi, nanti abih plak ..!! ok aku macam nak blah dah neh..lagi satu masa bulan posa neh yang buat aku sedeh bila tengok budak-budak yang tak abeh skolah, yang abeh skolah dok pegang-pegang laki pompuan kat public, helloo  bhai ramadan kot, respect la sket kan... plus orang tak posa kat nasik kandaq, banyak laki melayu, wei camna la kalau dah kawen nanti, nak jadik pemimpin...!! 


INGATLAH BULAN RAMADAN BULAN YANG MULIA, MARI LAH KITA KUMPUL AMALAN KITA BERAMAI-RAMAI YER.. BUAT BANYAK-BANYAK IBADAT, KUMPUL PAHALA KURANGKAN DOSA..  LETS GAIN PAHALA 

OK bye bye...wasalam..

No comments:

Post a Comment